საქართველო გზაჯვარედინზე დგას გზაზე ევროინტეგრაციისკენ - ეს განცხადება შესახებ ევროსაბჭოს საპარლამენტო ასამბლეის მომხსენებლებმა საქართველოში ვიზიტის შემდეგ გაავრცელეს.
"2023 წლის 27-დან 29 მარტამდე საქართველოში ვიზიტის შემდეგ, პარლამენტის თანამომხსენებლები
ევროპის საბჭოს ასამბლეა (PACE) საქართველოს მონიტორინგისთვის, კლოდ კერნი (საფრანგეთი, ALDE)
და Edite Estrela (პორტუგალია, SOC) ხაზგასმით აღნიშნეს, რომ საქართველო გზაჯვარედინზე დგას ევროპისკენ მიმავალ გზაზე.
„საქართველო ევროპული ქვეყანაა, ქართველები ევროპელები არიან. როგორც საქართველოს პრემიერ-მინისტრმა ზურაბ ჟვანიამ 1999 წელს საპარლამენტო ასამბლეის წინაშე ხაზგასმით აღნიშნა: „მე ვარ ქართველი და ამიტომ ვარ ევროპელი“.
როგორც ევროპის საბჭოს საპარლამენტო ასამბლეის თანამომხსენებლები საქართველოსთვის, ჩვენ ყოველთვის სრულად ვუჭერდით მხარს და დაუღალავად ვმუშაობდით ქვეყნის სრული ინტეგრაცია ევროპის ინსტიტუციურ ჩარჩოში. საქართველო და მისი მოქალაქეები ამას იმსახურებენ.
ბევრი რეფორმა განხორციელდა მას შემდეგ, რაც ქვეყანა ევროსაბჭოში გაწევრიანდა და კარგია მიღწეულია პროგრესი ქვეყნის დემოკრატიული და კანონის უზენაესობის ინსტიტუტების ფუნქციონირებისთვის ევროპულ სტანდარტებთან და ნორმებთან შესაბამისობაში“, - აცხადებენ თანამომხსენებლები.
ამავე დროს, თანამომხსენებლებმა გამოთქვეს სერიოზული შეშფოთება იმის გამო, რომ ამ საქართველოს ევროინტეგრაციის პერსპექტივის მნიშვნელოვანი მომენტი, როგორც ჩანს, რეფორმების პროცესი აშკარად ჩანს ჩერდება.
„საქართველო გზაჯვარედინზეა. მოვუწოდებთ საქართველოს ხელისუფლებას და ყველა პოლიტიკურ ძალას დაძლიონ მათი უკიდურესი მტრობა და პოლარიზაცია, განზე გადადონ ვიწრო პარტიული ინტერესები და ერთობლივად ითანამშრომლოს ყველა დაინტერესებულ მხარესთან ევროპული რეფორმის 12 პრიორიტეტული მიმართულების განსახორციელებლად კომისია, რათა ქვეყანამ მიიღოს ევროკავშირის კანდიდატის სტატუსი“, - აცხადებენ თანამომხსენებლები.
მათ აღნიშნეს, რომ ეს 12 პრიორიტეტული მიმართულება ახალი არ არის ქვეყნისთვის. ისინი დიდწილად ემთხვევა
რეფორმის პრიორიტეტები, რომლებიც ასამბლეამ განსაზღვრა მის უახლეს რეზოლუციაში ვალდებულებების შესრულების შესახებ და საქართველოს მიერ ევროპის საბჭოს წინაშე აღებული ვალდებულებები (რეზოლუცია 2438 (2022)). როგორც ასახულია ასამბლეა ამ რეზოლუციაში ფუნდამენტური პრიორიტეტია პოლიტიკურში უკიდურესი პოლარიზაციის მოგვარება გარემო, რომელიც ავსებს საზოგადოების ყველა სფეროს. ამ პოლარიზაციის გადაჭრა მთლიანად დამოკიდებულია ყველა პოლიტიკური ძალის, უმრავლესობის და ოპოზიციის თანაზომიერი პოლიტიკური ნება შეცვალოს მათი ქცევა და დამოკიდებულებები.
ამ კონტექსტში თანამომხსენებლებმა დაგმეს მზარდი ხშირი თავდასხმები, ხშირად ანონიმური აქტორები, სამოქალაქო საზოგადოების ორგანიზაციებისა და მათი ხელმძღვანელობის წინააღმდეგ, მათ შორის მათი ბოროტად დაკითხვით საქართველოს სუვერენიტეტისადმი ერთგულება, რამაც შეიძლება საფრთხე შეუქმნას მათ ფიზიკურ უსაფრთხოებას. „აქტიური და კრიტიკული სამოქალაქო საზოგადოება, როგორც საქართველოში არსებობს, აუცილებელია დემოკრატიული საზოგადოების კარგად ფუნქციონირებისთვის. ამიტომ მოვუწოდებთ
ხელისუფლებას მტკიცედ დაგმოს და საჭიროების შემთხვევაში გამოიძიოს ეს თავდასხმები, რომლებიც მიზნად ისახავს გაჩუმება და სტიგმატიზაცია მოახდინოს ამ ორგანიზაციებს“, - აცხადებენ თანამომხსენებლები.
მათ კიდევ ერთხელ აღნიშნეს სასამართლო სისტემის რეფორმის გაგრძელების აუცილებლობა, რათა უზრუნველყოფილიყო მისი როლი.
ჭეშმარიტად დამოუკიდებელი და მიუკერძოებელი არბიტრი. მიუხედავად იმისა, რომ მას შემდეგ ნაწილობრივი რეფორმები განხორციელდა რეზოლუციის 2438 (2022) მიღება, ჰოლისტიკური რეფორმა, როგორც ასამბლეის რეკომენდაციით, ეფუძნება სასამართლო რეფორმების წინა ტალღებით მიღწეული პროგრესის სიღრმისეული და დამოუკიდებელი შეფასება, ჯერ კიდევ უნდა იყოს მიღებული. ამასთან დაკავშირებით, თანამომხსენებლებმა ხაზი გაუსვეს საქართველოს შემდგომი რეფორმის აუცილებლობას იუსტიციის უმაღლესი საბჭო, მისი კორპორატიულობის, გამჭვირვალობის ნაკლებობის გამოსწორების მიზნით გადაწყვეტილების მიღების პროცესები და მისი არასათანადო კონტროლი მართლმსაჯულების სისტემაზე, რაც ძირს უთხრის სასამართლო ხელისუფლების დამოუკიდებლობა.
ეს განსაკუთრებით მნიშვნელოვანია ე.წ. „დეოლიგარქიზაციის“ კანონის კონტექსტში. მიუხედავად იმისა, რომ თანამომხსენებლებმა შეაქო ხელისუფლების მზადყოფნა, ებრძოლონ უფლებამოსილთა გადაჭარბებულ გავლენას.
ინტერესებს ეკონომიკურ, პოლიტიკურ და საზოგადოებრივ ცხოვრებაში, გამოთქვეს შეშფოთება, რომ - როგორც ხაზგასმით აღნიშნავენ ვენეციის კომისია თავის დასკვნაში ამ კანონპროექტთან დაკავშირებით - ამ კანონით მიღებული ე.წ. პერსონალური მიდგომა ძნელი იქნებოდა ადამიანის უფლებათა ევროპულ კონვენციასთან შეჯერება. გარდა ამისა, ხედში მომხსენებელთა, პოლიტიკური გარემოს უკიდურესი პოლარიზაციის კონტექსტში და არსებული
სასამართლო სისტემაზე იუსტიციის უმაღლესი საბჭოს კონტროლთან დაკავშირებული კითხვები, პირადი მიდგომა
შეიძლება კანონი გახდეს დაუცველი პოლიტიკური ძალადობისთვის, რაც ეწინააღმდეგება დადგენილ მიზნებს
კანონი. თანამომხსენებლებმა რეკომენდაცია გაუწიეს ხელისუფლებას, უარი თქვან პერსონალურ მიდგომაზე პროექტში კანონმდებლობა არსებული მექანიზმების გაძლიერების ე.წ. სისტემური მიდგომის სასარგებლოდ
ვებრძოლოთ საკუთარი ინტერესების არასათანადო გავლენას, მიდგომას, რომელსაც ასევე აშკარად ანიჭებს უპირატესობას ვენეცია კომისია.
ვიზიტის დროს თანამომხსენებლებს შესაბამისი თანამოსაუბრეებიც მიაწოდეს ინფორმაცია შექმნილი ვითარების შესახებ ყოფილ პრეზიდენტ სააკაშვილთან დაკავშირებით. მიუხედავად იმისა, რომ აშკარად არ მსურს კომენტარის გაკეთება რაიმე იურიდიულ ასპექტზე მისი საქმეები, რომლებზედაც მომხსენებლები სრულად მიმართავენ ადამიანის უფლებათა ევროპულ სასამართლოს, ისინი გამოთქვა შეშფოთება მისი ჯანმრთელობის მდგომარეობის შესახებ დაპირისპირების გამო. „საუკეთესო ინტერესებიდან გამომდინარე ბატონო სააკაშვილი, მნიშვნელოვანია მისი ჯანმრთელობის მდგომარეობის დეპოლიტიზაცია და უზრუნველყოს, რომ ყველა დაინტერესებული მხარე შეძლებს
დაეყრდნონ ნეიტრალურ, სანდო და სანდო ინფორმაციას. მიუკერძოებელი უცხოელი ექიმების არსებობამ შეიძლება უზრუნველყოს მნიშვნელოვანი ნაბიჯია ამ მიმართულებით და ამიტომ მოვუწოდებთ ხელისუფლებას და ოჯახს
ბ-ნი სააკაშვილი სწრაფად მივიდეს კონსენსუალურ შეთანხმებამდე, რომელიც უზრუნველყოფს უცხოელთა წვდომას
ექიმები, რომლებიც მზად არიან დაეხმარონ სააკაშვილის მკურნალობას“. - ნათქვამია გავრცელებულ განცხადებაში.